søndag 24. oktober 2010

Sandnes By

Sandnes regner seg selv som nasjonens fremtidsby, noe som er meget mulig om man ser på kommunens visjoner. Det gjenstår bare å realisere disse visjonene.
Om man ser på byen i dag, er den etter min mening en ganske fargeløs og kjedelig by. Det er få møteplasser, og sentrum er ikke spesielt innholdsrikt.
Da jeg ikke er født og oppvokst i Sandnes, og ellers tilbringer svært lite tid i selve byen, er dette en oppgave jeg har vanskelig for å engasjere meg i. Allikevel har jeg kommet fram til at det viktigste for Sandnes akkurat nå, ville være å lage flere grøntområder nær sentrum, prøve å få et bilfritt sentrum, og flere  åpne møteplasser.

Sandveparken er Sandnes eneste ordentlige grøntområde, og er en ganske fin park. Problemet er at den ligger i utkanten av byen, og Sandnes kunne definitivt trengt en mer sentral park, da nødvendigvis ikke så stor som Sandveparken. Ruten har da et utviklingspotensiale, som en stor, åpen plass, til å bli enten en park, eller en møteplass/torg.

Snøhetta har lagt en idé til Sandnes by som jeg fant ganske interessant, og skiller seg ut fra andre forslag med stadionen midt i sjøen:
Idéen er spennende, men det er diskutabelt hvorvidt dette kan fullføres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar