torsdag 16. desember 2010

Bildeanalyse: Edvard Munch- Selvportrett ved vinflasken

Dette er ett forsøk på å tolke bildet sett ovenfor:

Denotasjon
I dette selvportrettet av Edvard Munch ser vi kunstneren på en kafé/restaurant. Han sitter ved et bord for seg selv, og vi kan se tre personer i bakgrunnen, hvorav to er i stående posisjon, mens den tredje sitter i et hjørne. På bordet finner vi en vinflaske, en tom tallerken, og et tilsynelatende fylt vinglass.
Lyset kommer inn fra høyre gjennom vinduene. Maleriet er lettere abstrahert og fargebruken enkel.

I og med at Munch på dette bildet har et ganske sorgfullt uttrykk i ansiktet, vil jeg påstå at vinflasken er et symbol på at han vil drikke vekk sine sorger. Det at glasset inneholder vin, tror jeg henviser til at glasset aldri står tomt, han skal drikke så mye han kan. Det at tallerkenen er ren, tenker jeg er fordi han ikke har tid til å spise.
Menneskene i bakgrunnen er vage, man kan se bare en antydning til ansikter, og hos den tredje viser det ikke en gang. Dette kan bety at Munch føler seg veldig distansert til andre mennesker, de er nær ham, men virker allikevel så langt borte. Edvard Munch var en ensom mann da dette bildet malt.


Konnotasjon
Dette selvportrettet virker for meg som et forsøk fra Munch å formidle sin ensomhet til omverdenen.
Munch sitter alene, borte fra andre. Han har glasset fylt, og en vinflaske ved siden, for å drikke bort sine sorger. Munch selv er malt veldig mørk i forhold til omgivelsene sine, som om han er en skygge i en ellers lys hverdag.

Hos meg vekker ikke bildene noen sterke følelser, annet enn at jeg synes synd på den ensomme mannen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar